Power KPI Matrix jest wizualizacją niestandardową, którą można pobrać ze sklepu wizualizacji Power BI. Pozwala na zaprezentowanie dużej liczby miar i KPI-ów w kompaktowej wersji – łatwej do odczytania i interpretacji. Jej mniej rozbudowanym wariantem jest opisany już na blogu wykres Power KPI, który pojawia się w tym wykresie jako Etykieta (Tooltips).
Poszczególne KPI są prezentowane w postaci kolejnych wierszy listy, co pozwala na umieszczenie ich wielu w takim widoku. Power KPI Matrix ma dla kilka unikalnych cech:
– Wiele wskaźników – Power KPI Matrix pozwala na zaprezentowanie miar czy też nieaddytywnych (niedających się sumować) KPIów, takie jak finansowe, operacyjne, definiujące zachowania klientów, pokazane jako kolejne wiersze na liście.
– Źródła oparte na wierszach – należy powiązać wizualizację z wielkościami w układzie wierszowym, dostosować dane na poziomie Power Query lub stworzyć tabelę w DAX, poniżej preferowany układ danych do prezentacji
– Elastyczność i możliwość dostosowania – możliwość zmiany czcionki, tła, dla każdej komórki, wiersza, kolumny, formatu liczby, precyzji, typów i wyglądu wykresów, wysokości wierszy i kolumn, szerokości itd.
Najważniejsze funkcjonalności Power KPI Matrix
– niestandardowe wykresy przebiegu w czasie – możliwość zaprezentowania danych rzeczywistych, z lub bez docelowych linii, pozwala na użycie takiego samego koloru do statusu KPI by pokazać dotychczasowy postęp w stosunku do zamierzonych celów, dla każdego z punktów wykresu przebiegu w czasie
– wykresy KPI Pop-Out Power – przy kliknięciu dowolnej komórki bez hiperłącza wyświetlany jest wykres KPI do zaprezentowania szczegółów całego trendu
– podlegające poszerzeniu, rozwijane kategorie – pokaż lub ukryj grupy miar poprzez użycie opcji kategorii danych,
Możliwość wyświetlenia również wartości sum pośrednich, przydatne dla kategorii o charakterze addytywnym (pozwalających na agregowanie)
– indywidualne łącza – mogą prowadzić do miar i/lub kategorii , umożliwiając końcowemu użytkownikowi przejście do raportów z danymi szczegółowi czy do treści w Internecie.
– Wskaźniki KPI – możliwość wyboru pośród wielu symboli, by odpowiednio prezentować realizację w stosunku do celów, pozwala na zdefiniowanie progów dla kolorów i symboli, oraz opcjonalnie pozwala na użycie takich samych kolorów dla KPI-ów czy wykresów przebiegu w czasie.
– Kolumny jako wiersze – zaczynając od kolumnowej tabeli danych, zbudowanej z różnych miar oraz kolumn, należy zmapować do indywidualnych miar w pożądanych kolumnach: aktualne, docelowe i warianty w danym wierszu tabeli wyników.
– zmiana rozmiarów wiersza czy kolumny – z łatwością zmieniaj wysokość i szerokość kolumn poprzez klikanie czy opuszczanie obramowanie wiersza/kolumny , podobnie jak dzieje się to w Excel.
– Kolory, czcionki, formaty – zgrubna kontrola nad kolorami tła, kolorami, rozmiarem, stylem czcionki,
– gotowa gama stylów formatowań tabel do wyboru
– aktualny status oraz wartość KPI – wizualizacja zawsze pokazuje najbardziej aktualny status danych oparty na polu „As of Date”, użytkownicy mogą również pracować z minionymi okresami, poprzez zastosowanie oddzielnego filtr/ fragmentatora daty
Przydatna gdy:
– łączymy dashboard z różnymi typami miar lub długą listą KPI-ów w jednej tabeli.
Można automatycznie tworzyć wykresu przebiegu w czasie lub własne, małe wykresu liniowe lub przy naszej pomocy stworzyć własny wykres z linią bazową dla danych aktualnych. Pozwala na stworzenie hyperlinków do każdego utworzonego KPIa, pozwala na zgrupowanie KPIów w kategorie czy podkategorie, które mogą być zwijane i rozwijane. Dla każdego z KPIów istnieje możliwość przypisania koloru czy symbolu , utworzenia progów w zależności od których będą one zmieniały kolorystykę itp.
Tablica z KPIami może przyjąć dwa układy: gdzie KPI są prezentowane w układzie kolumnowym lub w kolejnych wierszach.
Pozwala na zmianę formatowania zarówno poszczególnych KPIów jak i też całych wierszy danych.
Jak może wyglądać raport z Power KPI Matrix?
Domyślny widok dla wizualizacji to wierszowy, gdzie w źródle danych każdy KPI znajduję się w przewidzianym dla siebie oddzielnym wierszu. Alternatywą jest widok kolumnowy (column-based KPI), gdzie KPI występują w kolejnych kolumnach lub miarach. Opcję ustawienia znajdziemy na karcie Format > Table > Type > Row-based KPIs.
Jak stworzyć wizualizację typu Power KPI Matrix?
Power KPI Matrix pozwala na wykorzystanie danych w wizualizacji, niezależnie od tego, jak są one umieszczone w danych źródłowych: czy są to oddzielne kolumny z danymi, które bezpośrednio możemy pobrać, czy też dane są rozmieszczone w kolejnych wierszach i należy je zagregować.
Poniżej kolejne ważne aspekty, które należy poznać przed utworzeniem wizualizacji w Power KPI Matrix. Dane mogą być zorientowane kolumnowo lub wierszowo:
– dane zorientowane kolumnowo – każda z miar znajduje się w oddzielnej kolumnie, nazwa miary pobierana jest z nagłówka kolumny
– dane zorientowane wierszowo – różne miary ukryte są w tej samej kolumnie, dane są rozróżniane poprzez oddzielną kolumnę która zawiera nazwy poszczególnych miar
Zdecydowanie dane zorientowane kolumnowo są łatwiejsze do zarządzania dla mniejszej liczby KPIów , z kolei dane zorientowane wierszowo pozwalają na przechowanie większej liczby KPIów oraz na wstępne wybranie podkategorii filtrowania.
Do każdego z typów danych (kolumnowego czy wierszowego) wymagana jest kolumna z Datą , która może być w formie daty, liczby lub tekstu ( oczywiście najbardziej polecany i oczekiwany to format daty).
Ponadto w modelu danych powinna znaleźć się przynajmniej jedna kolumna lub kolumna kalkulowana z wartościami do zastosowania jako wartość aktualna.
Gdy dane zorientowane są wierszami:
Należy wstawić pole Daty do sekcji Data. Kolumnę w której znajdują się kolejne nazwy miar należy umieścić w polu Row-based Matric Name. Power KPI Matrix automatycznie , w kolumnie znajdzie unikalne nazwy miar, umieszczając je jednocześnie w wierszach. Pole z danymi aktualnymi umieść w części Actual Value. W tym momencie w raporcie Power BI powinna pojawić się pierwsza grafika. Ostatnim krokiem jest dodanie pola z danymi, które do Actual Value będziemy porównywać, do części Target Value. Zaś do sekcji KPI Indicator Index należy dodać pole z wartością KPI.
Gdy dane zorientowane są kolumnowo:
Dwa pierwsze kroki są identyczne: należy umieścić datę w polu Data oraz porównywaną miarę w Actual Value. W tym momencie na wykresie pojawią się liczby. Można dodać wartość docelową np. budżet do wykresu czy KPI Indicator Index ale wykres się nie pojawi ponieważ konieczne jest zmapowanie różnych metryk oraz powiązanych kolumn z Target Value, KPI Indicator Index, oraz KPI Indicator Value.
Na górze wykresu (po prawej stronie, trzy kropki) należy wybrać opcję >Edytuj. Wówczas po lewej stronie ekranu pojawi się okno Column Mapping, w którym należy wskazać jakie pole danych znajdzie się w każdym z miejsc.
Ustawianie KPI
Dzieje się to bardzo podobnie jak w przypadku wizualizacji Power KPI. Nie ma możliwości ustawienia kolejnych kształtów i kolorów dla wskaźników KPI zależności od jego wartości np. pokaż czerwoną strzałkę w dół, gdy wartość KPI spadnie poniżej zera. Jednak są dwie drogi by podobne rozwiązanie osiągnąć.
Pierwsze rozwiązanie: umieszczenie kolumny z wartością KPI w modelu danych
Kolumnę z wartością KPI (w modelu danych zorientowanych wierszowo) umieść w części KPI Indicator Index. Dla każdej z wartości przyjmowanych w tej kolumnie (w tym przypadku są to wartości 1,2,3,4,5) możesz przypisać kształt i kolor wskaźnika KPI. Pamiętaj, że maksymalna liczba wskaźników do opisania to 5. Opcje sformatowania KPI Indicator znajdziesz w części Format.
Druga metoda: Dodanie miary
Gdy posiadam jedynie kolumnę z wartością aktualną oraz docelową lub bazującą na nich miarę, należy dodać miarę, która wylicza % różnicę pomiędzy dwoma tymi danymi (w modelu z danymi zorientowanymi wierszowo). Następnie konieczne jest zbudowanie kolejnej miary „KPI Index”, która kolejnym poziomom % różnicy (z poprzedniego wyliczenia) będzie przydzielała wartość 1,2,3. Np.
% różnica < – 0.5 przypisz 3
% różnica < 0,5 przypisz 2
% różnica >=0,5 przypisz 1
Oczywiście wszystkie powyższe założenia należy obudować o formuły DAX. W kolejnym kroku należy umieścić kolumnę KPI Index w polu KPI Indicator Index i odpowiednio sformatować (przypisać kształt i kolor grafiki) dla każdej z wartości w kolumnie KPI Index (czyli dla 1,2,3).
Umieszczanie hiperłączy na wizualizacji
Opcja ta daje możliwości interakcji użytkownika z raportem, po kliknięciu na wybrany element pozwala przenieść go do innego, wcześniej przygotowanego raportu czy też pokazać szczegółowe informacje dotyczące danego KPI.
Aby takie linki utworzyć należy umieścić je w oddzielnej tabeli , gdzie będzie podana w jednej kolumnie dokładna nazwa miary zaś w drugiej właściwy link (url). Dla danych zorientowanych kolumnowo należy zarówno w tabeli z linkami jak i z danymi dodać kolumnę z ID. W tabeli linków ID powinno być unikalne , rozpoczynające się od 1. Następie w tabeli z danymi rzeczywistymi należy złączyć odpowiednie wiersze z linkami. W nowej kolumnie należy dodać ID linku dla pierwszych x wierszy. Gdzie x to liczba wierszy w tabeli linków. Jeżeli natomiast w wizualizacji chcemy filtrować dane po dacie, wówczas należy przypisać do wszystkich danych ID linku.
Po zaimportowaniu tabeli linków do modelu, pozostaje kilka kwestii do konfiguracji w zależności od tego czy dane rzeczywiste są zorientowane kolumnowo czy wierszowo oraz od tego jakie typu połączenie z danymi jest zastosowane w modelu (dane są zaimportowane na dysk bądź jest to połączenie live z danymi).
Łącza są zależne od kategorii dlatego teraz kilka słów na ich temat.
Dodawanie kategorii do danych rzeczywistych
To zwykłe dodawanie kolejnego wymiaru do danych, np. mając podane nazwy produktów, chcemy je przypisać do jakiejś grupy np. artykułów biurowych,w takim przypadku dodajemy kategorię do danych.
Tworzenie kategorii wygląda podobnie do tworzenia hiperłączy. Należy stworzyć tabelę słownikową z nazwami kategorii jakie chcemy wykorzystać w danych z unikalną wartością ID w kolumnie. Dane rzeczywiste należy wówczas przypisać do kategorii utworzonych w tabeli z kategoriami.
Następnie w polu Category umieścić nazwę miary, w to samo pole następnie kolumnę z kategoriami zaraz po nazwach miar. Istnieje możliwość umieszczenia kolejnej kategorii w polu Category, zaraz po wcześniej dodanej.
Jeżeli w polu Category dodanych jest kilka kategorii wówczas na początku należy dodać dane na poziomie liścia, następnie na poziomie gałęzi a na końcu najszerszą kategorię poziomu nadrzędnego , tłumacząc zwięźle od szczegółu do ogółu.
Pobierz plik
Pobierz plik Power KPI Matrix i sprawdź działanie tej wizualizacji.