Podczas jednej z aktualizacji Power Query w programie Excel i Power BI pojawiła się opcja Zarządzaj parametrami. Przyjrzę się temu rozwiązaniu, możliwościom tworzenia parametrów i ich praktycznym zastosowaniom.
Jeśli temat Cię zainteresuje, zapraszam do lektury drugiej części artykułu: Parametry w Power Query dla Excel i Power BI (cz. 2).
Gdzie znaleźć Parametry na wstążce Power Query?
Do menedżera dostanę się poprzez edytor Power Query > Narzędzia główne > Parametry > Zarządzaj Parametrami.
Po rozwinięciu strzałki dostępne są opcje:
- zarządzania parametrami,
- edycji parametrów,
- dodania nowego parametru.
Czy wybiorę opcję zarządzania parametrami czy dodania nowego parametru, na ekranie pojawi się to samo okno, z tą różnicą, że przy drugiej opcji będę mógł od razu dodać nowy parametr, ale będę widzieć oczywiście też te istniejące.
- Nowe – przycisk pozwalający na dodanie nowego parametru.
- Nazwa – miejsce na nadanie nazwy dla parametru.
- Opis – „słowno-muzyczny” opis dla parametru (wyświetlany przy edycji parametru).
- Wymagane – użytkownik może określić czy wartość dla danego parametru może być opcjonalna, czy też wartość dla parametru musi być podana
- Typ – typ danych umieszczanego parametru. Np. przy filtrowaniu kolumn przy pomocy parametru, ważny jest typ danych parametru oraz filtrowanej kolumny, powinien być spójny, aby parametr był możliwy do wyboru, by mógł kolumnę przefiltrować.
- Sugerowane wartości – do wyboru są trzy opcje:– Dowolna wartość – tu można wpisać ręcznie wartość parametru, niezależnie od wybranego typu danych- Lista wartości – mogę tu wprowadzić ręcznie, wartości w postaci listy
– Zapytanie – parametrem stają się elementy znajdujące się w zapytaniu Power Query sformatowanym jako Lista - Wartość domyślna – pozwala określić użytkownikowi domyślne wartości parametru
- Wartość bieżąca – wartość jaką przyjmuje parametr w bieżącym momencie
Okno edycji parametrów wygląda nieco inaczej. Z tego poziomu zobaczę wszystkie zbudowane parametry i będę mógł zmienić ich wartość. Bez znaczenia czy będą to parametry stworzone na podstawie listy czy pisane ręcznie.
Zastosowanie parametrów w Power Query
Parametry można zastosować jako zapytania, do pobrania różnych zestawów danych, do filtrowania wierszy, zachowania/usunięcia/zastąpienia wierszy. Parametry mogą być załadowane do modelu, tak więc można się do nich odwoływać z poziomu miar, kalkulowanych kolumn, kalkulowanych tabel czy elementów raportu (np. w Power BI).
Parametry w interfejsie poleceń Power Query
Zachowanie, usuwanie wierszy
Znajdując się w edytorze Power Query > Narzędzia główne > Zmniejsz wiersze znajdę dwie opcjonalności : Zachowaj wiersze oraz Usuń wiersze. Wybierając każdą z tych opcji otwieram bardzo podobne okno (poniżej przykładowe).
Jak widać liczbę wierszy, którą w zależności od opcji, chcę zachować/usunąć, mogę wskazać poprzez podanie liczby, wskazanie istniejącego parametru czy utworzenie również z tego miejsca nowego.
Filtrowanie wierszy
Aby przy pomocy parametru przefiltrować dane w kolumnie, wybieram trójkąt/strzałeczkę w dół znajdującą się w nagłówku kolumny, wybieram filtry tekstu (kolumna na format tekstowy) z rozwiniętego menu > Równa się.
Jak widać na poniższym rysunku jako wartość filtru mogę wybrać wartość parametru. Należy jednak pamiętać, że format kolumny powinien by spójny z formatem parametru. Dlatego na liście wyboru dostępnych parametrów pojawią się te, które mają spójny format z kolumną danych.
Wartość parametru, która zostanie zastosowana czy to przy filtrowaniu, czy przy pozostawianiu wierszy będzie wcześniejszą wartością bieżącą.
Każdy z dodanych parametrów pojawia się na liście zapytań edytora Power Query. Wybierając dany parametr, wklikując się w niego, można zmienić jego wartość bieżącą oraz przejść do okna zarządzania parametrami.