Jednym z wyróżników Power BI jest współpraca z całym środowiskiem Microsoftu. Użytkowników programu Excel szczególnie zaś interesuje, w jaki sposób można pracować wymiennie w obu narzędziach (pamiętaj: Excel nigdy nie umiera). Oto najważniejsze sposoby powiązania obu środowisk.
Analizuj w Excelu (Analyze in Excel)
Analyze in Excel jest prostym sposobem na połączenie środowiska Power BI z elastycznością, którą daje program Excel. Raport opublikowany na witrynie Power BI możemy pobrać w postaci pliku do otwarcia w Excelu (działa tylko z 64-bitową wersją Office). Po otwarciu możemy pracować w tabeli przestawnej na opublikowanym na witrynie Power BI modelu danych wraz ze wszystkimi przygotowanymi tam miarami. Gotowy raport możemy zapisać w programie Excel jak normalny plik. Dane źródłowe są na bieżąco pobierane z witryny Power BI i nie są dostępne lokalnie. Do działania tej opcji wymagane jest konto Pro.
Raport pracuje jak zwykła tabela przestawna.
Publikuj do Power BI z Excela
Nowość w Office 365, która pozwala opublikować plik Excel jako plik Excel usługi Excel Online lub źródło danych do raportów. Obie opcje dają różne możliwości (patrz opis niżej).
Przypnij z Excela do Power BI (Pin to Power BI)
Masz tak skomplikowaną tabelę, że na pewno nie da jej się odtworzyć w Power BI? Nic straconego! Fragment pliku Excel (zakres komórek lub wykres) możesz przypiąć jako statyczny element (obraz) do pulpitu nawigacyjnego Power BI za pomocą dodatku Pin to Power BI. Dodatek pobierzesz na witrynie Power BI.
Tak opublikowany raport pojawi się na w pulpicie na witrynie Power BI. Do działania tej opcji wymagane jest konto Pro.
Połącz z danymi w Power BI (także poprzez dodatek Pin to Power BI)
Ten sam dodatek pozwala także na podłączenie do opublikowanych źródeł danych (opcja Połącz z danymi). Szczegóły i ograniczenia znajdziesz na stronie o dodatku Power BI Publisher for Excel. Do działania tej opcji także wymagane jest konto Pro.
Importuj model danych z Excela do Power BI Desktop
Wykonałeś sporo pracy w Power Pivot, projektując model danych i tworząc raporty w Power View? Jeśli Twoje źródła danych są zewnętrzne (nie znajdują się lokalnie w Twoim pliku), możesz cały model (zapytania, relacje, miary) i raporty Power View zaimportować do Power BI Desktop.
Microsoft nie daje gwarancji, że pobierze wszystko.
Przy odrobinie szczęścia zaimportujemy zapytania, model danych i miary.
Kopiuj-wklej zapytanie pomiędzy Power Query
Ta sztuczka często przydaje się osobom pracującym w obu środowiskach. Mam zapytanie w Excel Power Query, a chcę mieć w Power BI (lub na odwrót)? W widoku zapytań zaznaczamy > kopiujemy > w widoku zapytań wklejamy.
Excel OneDrive lub SharePoint Online jako źródło zapytania + Autozapis
Ważną funkcją Office 365 jest Autozapis. Do czego może przydać się w praktyce? Oprócz wspólnej pracy wielu użytkowników na 1 pliku, możemy Autozapis wykorzystać w środowisku Power BI. Aplikacja traktuje dysk OneDrive lub SharePoint Online jako zautomatyzowane źródło danych, które odświeża się w trybie ciągłym w Power BI Online. Zatem praca bieżąca w otwartym pliku Excel, który zapisuje się automatycznie na dysku, jest stale aktualizowana w powiązanym raporcie Power BI. To chyba najprostszy i najtańszy sposób na raporty online.
Eksportuj dane do CSV i otwórz w Excelu
Dane widoczne w wizualizacji Power BI można wyeksportować do pliku CSV, który z kolei można wczytać przez Power Query do programu Excel. W testach udało mi się uzyskać plik CSV o maksymalnie 30 000 wierszy.
Pobieranie danych z pliku Excel (lub z folderu z plikami Excel)
Ta opcja pojawia się bardziej jako uzupełnienie tematu Power Query (zarówno po stronie Power BI, jak i po stronie programu Excel). Wczytywanie danych z pojedynczego pliku jest możliwe także w momencie, gdy użytkownik z niego korzysta.
Znasz inne sposoby na wymianę danych między Power BI a Excelem?
Podziel się w komentarzu.