Twórcy Power BI oraz społeczność narzędzia nie próżnują i dodają nowe funkcjonalności. Zawsze jest ich mnóstwo i dotyczą przeróżnych aspektów Power BI Desktop: raportowania, modelowania, wizualizacji, aplikacji i innych. Poznajcie 5 najważniejszych zmian w 2020 r.
1. Nowa wstążka
Pierwsza zmiana widoczna od razu po otworzeniu Power BI Desktop.
Microsoft unowocześnił wstążkę, dodał zakładkę Wstaw, a także przeorganizował wyświetlanie opcji po kliknięciu w Plik. Wstkążka bardzo przypomina teraz tę z Excela – po wybraniu konkretnego obiektu, pojawiają się dodatkowe zakładki. Nie zmieniła Ci się wstążka? Pobierz aktualizację Power BI Desktop, a następnie włącz nową wstążkę klikając Plik > Opcje > Globalne > Funkcje w wersji zapoznawczej > Zaktualizowano wstążkę. Po włączeniu wstążki konieczne będzie zrestartowanie programu.
2. Sortuj po kilku kolumnach
Sortowanie tabel po wielu kolumnach było jedną z najbardziej pożądanych funkcji, do tej pory niedostępnych. Załaduj dane do Power BI, w zakładce Wizualizacje wstaw Tabelę i wciskając Shift zaznaczaj kolumny, po których chcesz sortować tabelę.
Uwaga! Sortowanie działa tylko w tabelach, nie w macierzach.
3. Wykres liniowy z dwiema osiami
Kolejna bardzo wyczekiwana funkcja – możliwość zrobienia wykresu liniowego z dwiema osiami. Przykład: zysk i sprzedaż na jednym wykresie.
Bez drugiej osi trudno zobaczyć dokładne zmiany Zysku, jako że oś jest dostosowana do wartości sprzedaży. Przenieśmy Zysk na oś Y2.
Od razu czytelniej! Ale uwaga! Z wykresu na pierwszy rzut oka wynika, że Zysk jest wyższy niż Sprzedaż – pamiętajcie, by używać dwóch osi z rozwagą.
4. Nowe przeglądanie szczegółowe
Przeglądanie szczegółowe (ang. drill through) stało się właśnie jeszcze łatwiejsze. Dla odświeżenia sobie, co to jest przeglądanie szczegółowe i jak działa zachęcam do przejrzenia artykułu Przeglądanie szczegółowe dla wszystkich filtrów i miar w Power BI. Nowość polega na tym, że można wstawić w raporcie przycisk, który podświetli się, gdy będzie można skorzystać z przeglądania szczegółowego i bezpośrednio przeniesie do karty z dodatkowymi analizami.
Przerobimy raport ze wspomnianego raportu. Wstawiam pusty przycisk Wstaw > Elementy > Przyciski > Puste i wstawiam go poza grafiką jak poniżej.
Po prawej stronie w zakładce Wizualizacje pojawia się wiele opcji dostosowania przycisku: wpisałem tekst przycisku, zmieniłem kontury i kolory. Nowość mieści się w zakładce Akcja. Wybierz Typ > Przeglądanie szczegółowe (wersja zapoznawcza) oraz wskaż w miejscu docelowym zakładkę z raportem, który ma się wyświetlić w przeglądaniu (tu: Drillthrough filter).
Sprawdźmy jak to działa w praktyce! Po wybraniu klienta na wykresie punktowym przycisk podświetla się, co oznacza, że po kliknięciu (trzymając CTRL) można przejść do przeglądania szczegółowego.
5. Łatwiejsza nawigacja między stronami
Jeśli Twój raport miał więcej niż 1 stronę, do tej pory, aby przejść z jednej strony na drugą, trzeba było stworzyć zakładkę i przekierowanie osobnym przyciskiem. Od marca dostępna jest już nowa Akcja, w której można od razu ustawić, do której strony chcemy przejść w następnym kroku.
Więcej nowości
Co cieszy, ostatnie aktualizacje pokrywają się z tym, czego życzy sobie bardzo aktywna społeczność. O wszystkich aktualizacjach możesz przeczytać w artykule na stronie Power BI. Powodzenia!