Fragmentator (ang. slicer, od slicing – ciąć na plastry) jest narzędziem umożliwiającym szybką filtrację danych znajdujących się na powierzchni raportu. Działa na tej samej zasadzie co filtrowanie, z tą różnicą, że fragmentator cały czas znajduje się w obszarze raportu, a nie we wstążce filtrów.
Czy fragmentator w PowerView jest zupełną nowością?
Taki instrument pozwalający ograniczyć ilość wyświetlanych danych nie jest niczym nowym – już w wersji 2010 programu Microsoft Excel można było użyć fragmentatorów w połączeniu z tabelą przestawną, wskutek czego mogliśmy stworzyć efektowny dashboard.
Jak utworzyć fragmentator na dashboardzie?
Tworzenie fragmentatora jest bardzo proste – należy najpierw utworzyć tabelę na podstawie danych tylko z jednej kolumny, a następnie (mając zaznaczoną tą tabelę) kliknąć Projekt -> Fragmentator: Kliknięcie na wybrany element w naszym narzędziu skutkuje ograniczeniem danych użytych w raporcie do tego właśnie elementu. Możemy zaznaczyć więcej niż jeden element przytrzymując klawisz CRTL Powrót do stanu początkowego możemy zrealizować jednym kliknięciem w ikonę gumki znajdującej się w jego górnym prawym rogu. Ikonka ta pojawia się tylko po najechaniu kursorem na obszar fragmentatora. Działanie tego narzędzia w praktyce można sprawdzić na raporcie znajdującym się w naszym przykładowym pliku (odnośnik pod artykułem). Można utworzyć tabelę na podstawie obiektu Region z tabeli Tabela_Sprzedaż, a następnie utworzyć z niej fragmentator. Można także próbować innych obiektów, ale należy pamiętać iż może wystąpić sytuacja w której niektóre wykresy nie będą reagowały na operacje wykonywane na fragmentatorze – wszystko zależy od wzajemnego powiązania danych (relacji między tabelami), czyli po prostu struktury naszej bazy danych w PowerPivot.
Kiedy stosować fragmentator na dashboardzie w PowerView?
Fragmentator jest filtrem, który sugeruje użytkownikowi, że cały raport został zaprojektowany w taki sposób, że jego klikanie będzie miało wpływ na cały raport. Zadaniem osoby projektującej raport jest więc taka konfiguracja modelu danych i dobór wykresu, aby rzeczywiście kliknięcie na ten filtr miało wpływ na cały dashboard.
Gdzie umieścić fragmentator na raporcie?
Zasadniczo filtry dashboardu powinny być umieszczone po prawej stronie, aby nie skupiło zbytnio uwagi odbiorcy. W przypadku fragmentatorów w PowerView, które sugerują domyślny sposób operowania na danych, bardziej wskazane jest ich umieszczanie z lewej strony raportu.
Czy da się zmienić układ fragmentatora z pionowego na poziomy?
Analogicznie jak w zwykłym arkuszu programu Excel, fragmentator może być tylko w pionie.
Uważacie tę opcją za przydatną, czy też jedynie niepotrzebnie dubluje opcje filtrów? Wyraźcie swoją opinię w komentarzach!
Plik do pobrania
Plik z przykładowymi danymi: fragmentatory w Excel 2013 PowerView